Notebook na Homeoffice
V tomto blogu s Vami budeme zdieľať naše skúsenosti, ako urobiť lacný upgrade Vášho notebooku na Homeoffice a urobiť tak svoje pracovisko ešte ergonomickejšie. V druhej časti tohto blogu uvedieme praktické tipy, ako byť v prípade výpadku internetu na Homeoffice v priebehu niekoľkých minút opäť online so svojím notebookom.
Homeoffice počas pandémie
Aj v budúcnosti bude mnoho z nás pokračovať v práci z domu, aspoň niekoľko dní. Ak sa z pôvodne provizórnej Homeoffice kancelárie na kuchynskom stole s lacným notebookom už dávno nestalo ergonomické pracovisko, teraz je ten správny čas na vylepšenia. Zostavili sme pre Vás veľa praktických tipov, ako si môžete výrazne zvýšiť svoj pracovný komfort.
Vylepšiť ergonómiu pri práci z domu
Vzhľadom na napäté svaly na krku, a z toho vyplývajúce bolesti hlavy, sa autor tohto článku rozhodol, aby svoje pracovné prostredie na Homeoffice prispôsobil ergonomickým aspektom a rozšíril ho o ďalší hardvér a príslušenstvo. Prvotné podmienky pritom v skutočnosti nemohli byť lepšie: priestranný kancelársky stôl, vysokokvalitná kancelárska stolička, existujúce periférne zariadenia.
14-palcový pracovný notebook bol od začiatku práce na Homeoffice pripojený k 24-palcovému monitoru s rozlíšením Full HD prostredníctvom rozhrania HDMI. Pre správne nastavenie pracovnej výšky notebooku, bol notebook umiestnený na (nie veľmi drahý, no funkčný) stojan na notebook. Displej notebooku slúžil najmä na spracovanie a monitorovanie e-mailov a pracovný chat. Keďže formát 16:9 externého monitora nie je na prácu s dokumentami Word a Excel najpohodlnejší, k notebooku bola pripojená ďalšia obrazovka vo formáte 16:10. Takto sa zvýšil pracovný komfort, pretože obrazovka má 1 200 pixelov (namiesto obvyklých 1 080) a človek sa na obrazovke pri práci s dokumentami musí menej posúvať. Kolega mal podobný nápad a svoju obrazovku vo formáte 16:9 nahradil ultra-širokým monitorom 21:9. Monitory tohto typu sú k dispozícii aj zakrivené, aby bola vzdialenosť očí od povrchu obrazovky čo najstálejšia.
Pri Homeoffice sa časom objavila bolesť zápästia, ktorá vyžarovala cez celú ruku až k ramenu. Pomôcť by v tomto prípade mohla ergonomická myš, prípadne použiť namiesto konvenčnej myši tzv. Trackball. Myš (akoby ležiaca na chrbte) je pripevnená k stolu, palec ovláda ukazovateľ myši pomocou gule (Trackball). Ukazovák sa používa ako obvykle na klikanie a posuv.
Firemný notebook autora už má rozhranie USB-C, cez ktoré je pripojený sekundárny externý monitor, zatiaľ čo ten hlavný je napájaný cez rozhranie HDMI. Za predpokladu, že Vaše periférne zariadenia podporujú všetky jeho funkcie, môže USB-C súčasne nabíjať, dodávať video signál a slúžiť ako konvenčné pripojenie USB. Voliteľné rozbočovače USB-C a napájacie adaptéry uľahčujú prácu doma i na cestách. Pripojenie USB-C teda môže eventuálne nahradiť aj dokovaciu stanicu.
FAQ: Ako môžem urobiť svoju prácu na Homeoffice ešte ergonomickejšou?
- Notebook triedy business má všetko, čo potrebujete pre ergonomickú domácu kanceláriu: integrovanú webovú kameru a mikrofón pre videokonferencie, ako aj viac rozhraní, než nižšie triedy notebookov, napríklad: VGA, HDMI, Displayport, USB-C alebo pripojenie na dokovaciu stanicu. Notebook triedy business je často vybavený podsvietenou klávesnicou.
- Externé monitory by mali mať rozlíšenie minimálne Full HD (odporúčame 4K) a mali by byť výrazne väčšie ako displej notebooku (24, 27 alebo 32 palcov). Pri monitore s počtom riadkov vertikálne v hodnote 1 200 pixelov musíte posúvať obraz výrazne menej, ako pri 1 080 pixeloch.
- Okrem všeobecných pravidiel pre ergonomické pracovisko, akými sú výškovo nastaviteľný stôl a monitor, umiestnenie stola k oknu s denným svetlom, vzdialenosť od klávesnice k monitoru a zdravé sedenie, môže byť výhodou aj sekundárny vysoký stolček na odkladanie vecí.
- Klávesnica by mala mať dostatočný zdvih klávesov a v ideálnom prípade by mala byť osvetlená. Ergonomická počítačová myš alebo trackball môžu zabrániť problémom so zápästím.
- Rozhranie USB-C pomáha predchádzať veľkému počtu rôznych káblov a rozhraní a eventuálne dokonca nahradiť dokovaciu stanicu.
Ako ľahko prekonať výpadok internetu na Homeoffice
Ako byť znova online do pár minút
Spoľahlivé internetové pripojenie nebolo nikdy také dôležité, ako dnes. Ako používateľ internetu v dobre rozvinutej metropolitnej oblasti so širokopásmovou kabelážou, s DSL, silnou mobilnou sieťou alebo dokonca s optickým vláknom, sa človek cíti bezpečí, no nemusí to tak vždy byť! Technické poruchy sú aj tu na dennom poriadku a vo vidieckych oblastiach môže byť obmedzené aj sieťové pokrytie, či výpadky signálu. Ak dôjde k strate internetového pripojenia, alebo je slabý signál WLAN (Wi-Fi), zvyčajne pomôže reštart počítača a smerovača (router). Ak to nepomôže a výpadok trvá dlho, môže rýchlo vypuknúť panika: Musím ísť okamžite do kancelárie? Ako sa deti dostanú k domácim úlohám?
Pri vhodnom paušále od mobilného operátora je možné spontánne použiť ako hotspot smartfón. Funguje to aj u autora doma, no s jeho paušálom na súkromnom smartfóne, ktorý má minimálnu dostupnú internetovú rýchlosť, sa práca nedá vykonávať dostatočne rýchlo.
Ak sa v domácnosti pracuje na Homeoffice a prebieha v nej aj dištančná výučba, sú v tejto situácií všetci hrubo vytrhnutí zo svojej práce. Ak dôjde k úplnému výpadku napríklad krátko po tom, ako bager roztrhol pred domom internetovú kabeláž, môže trvať niekoľko dní, kým sa odstráni príčina výpadku, alebo je sieťový operátor ochotný situáciu napraviť. Ľudia pracujúci z domu môžu včas urobiť predbežné opatrenia na minimalizáciu doby výpadku internetu iba na niekoľko minút. Každý, kto si už v predstihu zaobstaral náhradný hardvér s predplatenou kartou na internet, môže po krátkom prerušení pokračovať v práci.
Záložné riešenie nemusí byť drahé: Napríklad použitý stacionárny mobilný smerovač 4G / LTE, ktorý je k alternatívnemu pripojeniu pripojený k hlavnému smerovaču pomocou kábla LAN, alebo mobilný USB kľúč s vhodnou predplatenou SIM kartou určenou iba na mobilný internet (bez možnosti uskutočňovať hovory).
Tipy pre Homeoffice s mobilným pripojením
Nenechajte si zapojiť zastaraný smerovač 3G (!), táto technológia bude čoskoro vypnutá a nasledujúce modely už budú používať minimálne 4G! Routery 5G LTE sú v súčasnej dobe stále príliš drahé. Malou prekážkou môže byť, že niektorí sieťoví operátori posielajú na telefónne číslo danej SIM karty SMS s dočasným heslom na prístup a správu dátovej karty. Ak túto textovú správu nie je možné prečítať v prehliadači, ani vo webovom rozhraní, najlepšie urobíte, ak kartu krátko vložíte do smartfónu, poznačíte si heslo a potvrdíte ho. SIM karty s ročnou tarifou by sa mali aktivovať aspoň raz pred vypršaním ich platnosti a mali by sa nabiť minimálnym kreditom na denný paušál, aby nedošlo k ich nechcenému deaktivovaniu.
Ako na to: Vysporiadanie sa s výpadkom internetu na Homeoffice!
- Krok 1: Overte si v dostupnosť mobilných sietí vo Vašom dome, kúpte si predplatenú kartu a nechajte si ju aktivovať.
- Krok 2: Nakúpte použitý mobilný router 4G / LTE online. Mobilné smerovače sú k dispozícii už od 20 €, USB kľúče od 30 do 40 € a dobré stacionárne smerovače sú k dispozícii od 60 do 150 €.
- Krok 3: Majte pripravené prístupové údaje k smerovaču alebo kódu PIN karty.
- Krok 4: Pripojte notebook na Homeoffice k smerovaču prostredníctvom siete LAN, nastavte ho prostredníctvom webového rozhrania, nastavte sieť WLAN a vykonajte testovaciu prevádzku pripojenia.
Mobilná práca a Homeoffice
Vďaka pandémií korona vírusu si mnoho zamestnancov dokázalo určiť svoje miesto pre prácu samo. Z pohľadu odborníkov sú výhody nesporné, aj keď zamestnanci pracujú viac nadčasov doma ako v kancelárii. Zamestnancom je čoraz ťažšie ukončiť prácu a z práce psychicky vypnúť. To, čo sa stalo súčasťou každodenného života mnohých ľudí vďaka pandémií, by bolo pre mnohé spoločnosti nemysliteľné. Otázkou pre mnohých bola predovšetkým produktivita a motivácia zamestnancov. Často sa ukazuje, že zamestnanci pracujú z rôznych dôvodov produktívnejšie doma ako v kancelárii.
Kým sa zamestnávateľ stará o IT hardvér, domácu kanceláriu je možné ergonomicky navrhnúť pomocou niekoľkých trikov a voliteľného príslušenstva. V tomto článku objasňujeme, ktoré IT vybavenie je nevyhnutné pre prácu na Homeoffice. Na otázku, čo je päť vecí, bez ktorých by ste nemohli fungovať doma, všetci naši kolegovia v prvých troch odpovediach uviedli IT hardvér. Na čo si dať pozor sa dozviete tu:
Základné predpoklady pre Homeoffice
Prvou požiadavkou, bez ktorej by moderná práca vo Vašom vlastnom dome nebola možná, je stabilné internetové pripojenie. Mali by ste tiež objasniť správcom systému Vašej spoločnosti, ktorý prístup k akému systému potrebujete, aby ste mohli bezpečne pristupovať k údajom na pracovnom serveri z domu.
Vhodný hardvér na Homeoffice
Na prácu na Homeoffice sa všeobecne odporúča notebook alebo počítač. V závislosti od hardvérových požiadaviek a ochrany údajov to môže byť Vaše vlastné zariadenie alebo zariadenie od Vášho zamestnávateľa. Posledné menované preferuje väčšina spoločností a zamestnancov, pretože často nechcú používať vlastné zariadenie na prácu. V niektorých profesiách je to kvôli vybaveniu, jednoducho, nemožné. Z pohľadu zamestnávateľa je jednoduchšie zaistiť ochranu údajov na zariadeniach vo vlastníctve spoločnosti (alebo prenajatých). Notebooky sú vo všeobecnosti o niečo praktickejšie pre domácu kanceláriu, pretože si ich môžete vziať so sebou domov z práce a môžete ich používať aj na cestách.
Aké technické požiadavky by mal môj notebook na Homeoffice spĺňať?
Na bežnú kancelársku prácu stačí notebook s procesorom Intel (najmenej 4. generácie), či ide o Intel i3 alebo i5 je v tomto prípade menej dôležité. Operačná pamäť RAM by mala mať aspoň 8 GB, čo je dnes vo všeobecnosti prípad väčšiny notebookov. Ako pevný disk odporúčame SSD s veľkosťou minimálne 180 GB. Vždy sa odporúča disk SSD, bez ohľadu na to, či ide o notebook alebo počítač. Je mnohonásobne rýchlejší, čo robí prácu oveľa uvoľnenejšou, pretože programy sa spúšťajú rýchlejšie a prístup k dátam je tiež rýchlejší. Dôležité však je, aby ste nešetrili "na zlom konci" a kúpili si ten "najlacnejší", ale si nechali poradiť. Pre profesie, v ktorých je od zariadenia potrebný väčší výkon napr. v grafických profesiách, je vhodné kúpiť si pracovnú stanicu tzv. Workstation a to buď ako počítač alebo notebook. Tieto zariadenia sú výkonnejšie a lepšie vybavené na zvládnutie veľkého množstva údajov a zvýšeného pracovného zaťaženia. Okrem niekoľkých profesií bude väčšina spoločností pracovať s operačným systémom Windows. Tu sa odporúča Windows 10 Professional. Ako už bolo spomenuté na začiatku, Váš notebook by mal byť schopný vytvoriť pripojenie k pracovnému serveru. Nezabudnite tiež používať softvér napr. predinštalované programy balíka Office, ktoré potrebujete na prácu.
Čo je ešte potrebné pre správne fungovanie domácej kancelárie
Ak dlho sedíte pred notebookom, Vaše držanie tela sa nevedome zhoršuje a displej je stále menší a menší. Ak zamestnávateľ poskytne zamestnancovi notebook, musí zamestnancovi umožniť ergonomicky si nastaviť vzdialenosť medzi externým monitorom a klávesnicou zariadenia, prípadne zamestnancovi poskytnúť aj samotný externý monitor. Prax ukázala, že veľkosť displeja od 23 do 24 palcov s rozlíšením najmenej Full HD sa ukázala ako optimálna. Ak chcete na Homeoffice používať viacero monitorov, stojí za zváženie aj dokovacia stanica, ktorá má niekoľko typov pripojení (USB, či pripojenia displeja), a preto k nej možno pripojiť viac zariadení ako k väčšine notebookov. Navyše je veľmi výhodné pracovať s dokovacou stanicou, pretože notebook môžete od dokovacej stanice spontánne odpojiť bez toho, aby ste museli predtým odpájať všetky pripojenia a napájanie. Existujú aj takzvané univerzálne dokovacie stanice, ktoré môžete pripojiť k akémukoľvek zariadeniu s podporou USB-C, vďaka čomu bude vaša práca ešte flexibilnejšia. Samozrejme, je to vec Vašich osobných preferencií. V mnohých profesiách je tiež vhodné mať doma tlačiareň, skener alebo multifunkčné zariadenie (teda kombináciu oboch). Ak máte veľa práce s tlačou alebo skenovaním, malo by byť súčasťou Vašej výbavy. Väčšine z nás stačí jednoduchá čiernobiela tlačiareň.
Príslušenstvo pre prácu na Homeoffice
V domácej kancelárii je dostupnosť ešte dôležitejšia ako v kancelárii. Na telefonovanie je preto vhodné zaobstarať si headset. Aj tu by mal byť vo Vašom zariadení predinštalovaný príslušný softvér. Ak si nechcete kupovať náhlavnú súpravu (slúchadlá s mikrofónom tzv. headset), môžete na telefonovanie použiť aj svoj firemný mobilný telefón, ak má k dispozícii príslušné aplikácie. Myslite na náhradný napájací zdroj pre svoj notebook, pretože bez napájania toho veľa neurobíte. Myš vám môže výrazne uľahčiť prácu. Ako veľmi je to rozdiel, si všimnete až vtedy, keď sa pokúsite dlhší čas pracovať iba s touchpadom na notebooku: funguje to, ale s myšou je to oveľa pohodlnejšie! Ak pracujete iba na notebooku, budete pracovať iba s klávesnicou prenosného počítača. Vzdialenosť sedenia od displeja je možné ergonomicky nastaviť pomocou externej klávesnice cez USB alebo Bluetooth.